‘Succesverhalen zichtbaar maken’, ‘vind ambassadeurs binnen de organisatie’, ‘leuk die video-posts, bouw dat uit!’, ‘wees open en toegankelijk’. Zo maar een paar kreten op de kaartjes die we in april 2011 na afloop van de lunchbijeenkomsten met Plug de Dag meekregen.<!–more–> Vijf keer kwamen we bijeen om te brainstormen over in- en externe communicatie via sociale media. Midden in een nogal roerige periode; een fusie, negatieve aandacht in de pers, verscherpt toezicht. Hoe communiceer je daarover, hoe reageer je op negatieve reacties op het blog? De pluggers, de meesten niet uit het communicatievak, hielden ons met regelmaat een spiegel voor waardoor we zelf ook weer scherp bleven. Al met al inspirerende ontmoetingen vol nieuwe inzichten en tips om mee aan de slag te gaan.

Inmiddels zijn we negen maanden én een reorganisatie verder. Negen onzekere maanden over de toekomst en invulling van de communicatieafdeling. Met het een en ander aan gevolgen voor motivatie en werkplezier. En dus zal ik eerlijk bekennen dat we weliswaar gewoon zijn doorgegaan met blogs en video’s, maar dat het doorontwikkelen en aan de slag gaan met alle tips en adviezen van de Pluggers er een beetje bij ingeschoten is. Inmiddels is de rust wedergekeerd en gaan we weer beginnen; die kaartjes helpen daarbij nog steeds!

Terwijl ik alle tips nog eens doornam, bedacht ik me: waarom ook niet eens de andere kant meemaken? Een nieuw jaar, nieuwe kans, nieuwe goede voornemens en dus was ik vorige week aan het werk in de mooie en historische locatie De Diaconie. Gevolgd door een brainstormlunch over waar de locatie voor gebruikt zou kunnen worden. Precies zoals ik me herinnerde: een leuk gesprek, mensen uit verschillende disciplines ontmoeten, even een ander uitzicht dan normaal, buiten je eigen werkveld denken. Goed voor een creativiteitsboost.
Kortom: negen maanden later… is mijn eerste plugsessie geboren. Hopelijk volgen er meer!

Franka Meijer
Tekstschrijver