Stel je voor. Een futuristische glazen toren in het historische centrum van Amsterdam. Een glazen lift waarmee je de laatste paar meter door een dak heen schiet en je boven de daken van de stad brengt. Een uitkijkpunt met 360 graden uitzicht waar je ook nog kunt lunchen, midden in het bekendste winkelgebied van Nederland. Klinkt geweldig nietwaar?

Dat dachten wij in elk geval wel toen wij (mijn zus Loes, onze toenmalige baas en huidige compagnon Willem en ik) op deze plek een café-restaurant konden overnemen in 2009. Een goede horecagelegenheid met fijne bediening en lekker eten op zo’n bijzondere plek zou toch iedere dag vol moeten zitten. Een plek als deze moet wel binnen no-time bij iedereen bekend zijn.

Maar helaas was dat toch iets te makkelijk gedacht. Sinds de grootscheepse verbouwing in 2010 waarmee we van een oubollige en verwaarloosde lunchroom een modern ingerichte maar toch toegankelijk café-restaurant met de naam Blue hebben gemaakt, wordt het steeds drukker en krijgen we met de week meer vaste gasten. We hebben na onze opening veel free publicity gekregen en de reacties van bezoekers zijn stuk voor stuk enthousiast. Maar toch komen er nog dagelijks mensen met de lift naar boven, soms per ongeluk en soms op aanraden van een bekende, die nog nooit eerder van Blue hadden gehoord en altijd blij verrast zijn over wat ze aantreffen. En ze vragen ons allemaal hetzelfde: ‘waarom kende ik deze plek nog niet?’ en ‘waarom zit het hier niet iedere dag vol?’. Op deze vragen hebben we nog steeds geen goed antwoord.

En hier konden wij PLUG de afgelopen weken ontzettend goed bij gebruiken. Want hoe maken wij deze bijzondere plek nou bij iedereen kenbaar? Na vier weken brainstormen en ideeën spuien zijn we tot veel nieuwe inzichten gekomen en hebben we veel mooie plannen bedacht. En belangrijker nog: plannen die daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden. Wij kunnen niet wachten om er na deze drukke decembermaand mee aan de slag te gaan. Pluggers, veel dank voor jullie hulp!

Lotte de Vos (Blue)