De aanwezigheid van PLUG de dag, heeft me verrast met haar actie en resultaat. In drie sessies bij Buurtkamer Parlarie op de Barentszstraat in de Zeeheldenbuurt, hebben ze gezorgd voor inspiratie en een andere visie en benadering op mijn vraag: hoe kun je de doelgroep van jongeren van 12 tot 21 jaar bereiken in de Zeeheldenbuurt?

PLUG de dag deelt haar informatie met de achterban van 400 professionals en met degene uit het netwerk die affiniteit heeft met de vraag. Daarna komen er in wisselende aanwezigheid, acht tot vier personen meedenken op locatie.
Er werden mij vragen gesteld als: waarom wil ik zo graag dat juist de jongeren mee doen? Wordt de buurt er beter van als ze erbij betrokken zijn? Mijn antwoord was: de jongeren zijn onzichtbaar in de buurt, terwijl er kansen, inspiratie en mogelijkheden zijn in de vorm van de professionals in de omliggende werkgebouwen. Er gebeurt zoveel op die leeftijd en elke ontmoeting kan veel invloed hebben. Als we dat kunnen stimuleren en faciliteren worden de jongeren meer zichtbaar.

Wij, de buurtkamer en de jongeren, zouden veel kunnen hebben aan contact met de professionals in de buurt. Dat is ook wat PLUG de dag, als professionals vanuit hun werkveld, komen doen bij buurtkamer Parlarie: tijdens de lunch wordt er over je inbreng nagedacht en ideeën uitgewisseld. In de uren voor en na de lunch zijn de aanwezige Pluggers verzonken in hun laptops en telefoongesprekken. Tijdens de lunch wordt de geconcentreerde stilte verbroken en de vraag in kaart gebracht.
Bij de brainstormsessie van PLUG komt naar boven dat het plezier en het te bereiken doel van de jongeren centraal staat. In plaats van de jongeren direct te vragen om mee te denken over wat zij zelf de meerwaarde vinden van het contact met de professionals. We proberen nu in te haken op interesses van de jeugd die wel zichtbaar zijn in de buurt, zoals meidengroepen van 12 jaar. Via deze jongere jongeren proberen we een ingang te vinden.

En er is een list bedacht om de jongeren op een speelse manier in contact te brengen met de professionals, denkend vanuit hun cultuur en interesse om bijvoorbeeld een verjaardag te vieren op een speciale manier. Die verjaardag wordt dan vormgegeven samen met de professionals uit de buurt. Het eerste contact is dan op een laagdrempelige manier gelegd. Dit inzicht hoeft niet per se via een verjaardag uitgewerkt te worden, maar kan ook op andere manier ingezet worden.
Deze benadering heeft mij op een ander spoor gebracht. De ideeën die ik zelf had waren meer gefocust op educatie en ontmoeting, ook op een creatieve manier. Door een film te maken of foto project, maar toch zag ik educatie wel als de juiste trekker. De gevraagde jongeren niet ;p !

Met de ideeën van PLUG de dag zag ik eerst beren op de weg: Zouden de jongeren niet te veel gaan consumeren? Deze houding zou dan echter geprikkeld worden door professionals en omgezet worden tot het samen vormgeven van de ideeën.
De goede en interessante ervaring met PLUG de dag heb ik gedeeld met mijn collega’s. Ik ben persoonlijk op een ander spoor terecht gekomen met dit project – halleluja – zou ik met enkele pluggers kunnen roepen. Dank voor het delen;p!

Marienna Triesscheijn, participatie en activeringsmedewerker ABC
m.triesscheijn@abc-west.nl
www.abc-west.nl
www.parlarie.nl