Het einde van 2011 nadert. Voor alle zichzelf respecterende organisaties is dat weer het moment om jaarverslagen en voortgangsrapportages te maken. Wat heeft het afgelopen jaar opgeleverd? Hoeveel banen, hoeveel omzet, hoeveel nieuwe productlijnen, hoeveel vergunningen? Dit wordt natuurlijk getoetst aan de missie, visie en doelen van de organisatie. En als die bereikt zijn, betekent dat ‘succes’.

Dan tel je mee. Je hebt harde resultaten en kan naar buiten met cijfers. Wanneer jouw onderneming wel resultaten heeft bereikt, maar die waren niet beoogd, wordt het al lastiger. Wanneer die resultaten niet in een excel-sheet te stoppen zijn, wordt het nog lastiger. Hoe leg je dan uit dat je toch ook druk en ook waardevol bent geweest?

Toen wij net begonnen met PLUG de dag was de meest gestelde vraag: ‘wat levert het op?’ En ons meest gegeven antwoord: ‘geen idee, dat merken we vanzelf’. Tja, dan verschijnen vraagtekens in de ogen en fronsen in de wenkbrouwen. ‘Waar doe je het voor’, is de vervolgvraag. Wanneer is PLUG de dag eigenlijk een succes? Als er meer dan zoveel mensen in het netwerk zitten. Als er meer dan zoveel initiatieven in Amsterdam bezocht en geholpen zijn. Als er meer dan zoveel contacten tussen verschillende professionals tot stand zijn gekomen. Of als Pluggers geïnspireerd raken. Als er nieuwe inzichten ontstaan in de lunchgesprekken. Als er geexperimenteerd wordt met nieuwe vormen van werken, netwerken en vrijwilligerswerk. Als er ‘energie’ ontstaat. Dat wordt steeds zachter en moeilijker aan te tonen. En als dan ook nog aarzelend de vraag komt: ‘en welk verdienmodel zit daarachter?’ Dan is bij zakenmannen en -vrouwen de verwarring compleet.

Na een jaar Pluggen is onze ervaring dat alles wat niet voorzien was en niet te meten is, het meest waardevol is. Kunnen we dat hard aantonen? Nee. Geeft het ons de motivatie om door te gaan? Ja! Het is de gastvrijheid waarmee we keer op keer worden ontvangen. Het zijn de ervaringen en ideeën die Pluggers uitwisselen. De goede sfeer en zorg voor elkaar. En het zijn de persoonlijke verhalen die wekelijks geschreven worden. Dat is het archief van PLUG. Of de voortgangsrapportage, zo je wilt. Elke week wordt zo gebouwd aan PLUG. Aan een initiatief dat vele gezichten kent en nog lang niet uitgegroeid is.

We hebben 287 betrokken pluggers uit alle windrichtingen. 14 bijzondere plekken in Amsterdam bezocht en dito vragen verkend om verse ideeën te bieden en duwtjes in de rug te geven. We hebben 10 bijeenkomsten, borrels en workshops georganiseerd. En dit is de 39e PLUGPost. Dat zijn de cijfers. En dat is zo hard als we de resultaten kunnen maken. Maar wat het heeft opgeleverd is niet in getallen uit te drukken. Zo coacht de ene plugger de andere, heeft Beehive een kunstwerk met de buurt gemaakt, geeft Loods 6 een vervolg aan PLUG in het eigen pand en hebben we in de Galerie Weesperzijde de tentoonstelling ‘de Weesperzijde verandert’ ingewijd met buurtbewoners en professionals. Ik ben benieuwd wat voor onverwachte en niet te beschrijven resultaten 2012 zal bieden. We gaan het beleven en laten het ontstaan.

Martine de Jong